Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Så kan du minska risken att drabbas av id-bedrägerier

Kvinna jobbar på sin dator vid ett bord

Så kallade id-bedrägerier eller id-kapning, där någon köper varor eller tar krediter i ditt namn eller på annat sätt använder sig av dina id-uppgifter, fortsätter tyvärr att öka. Dit hör bedrägerier via BankID. Här får du tips om hur du kan skydda dig.

Att ha kontroll på sina id-handlingar och vara försiktig med inloggningsuppgifter är idag viktigare än någonsin, när så mycket av vår privatekonomi går att nå digitalt.
En identitet anses vara kapad när en obehörig person, utan samtycke, använder någon annans personliga uppgifter för att begå bedrägeri eller annan kriminell handling. Det kan hända vem som helst och när som helst.

Hur går en id-kapning till och vad kan hända?

Att stjäla någons identitet endast med hjälp av grundläggande information såsom namn, adress och personnummer är förhållandevis enkelt och bedragarna är snillrika. Några sätt de använder är att adressändra, lura till sig ditt BankID, vittja din brevlåda eller sopor. Sedan kan personen beställa varor och tjänster i ditt namn. Det kan handla om att teckna mobilabonnemang, beställa varor eller ta lån och krediter i ditt namn. Det kan också innebära att någon tar kontroll över dina bankkonton, upprättar autogirobetalningar eller tar ut pengar från ditt konto.

Så kan du skydda dig

Att skydda sig helt mot en id-kapning är inte möjligt men det finns en del du kan göra för att försvåra för bedragare. Ditt bästa skydd är att vara uppmärksam, handla med sunt förnuft och vidta förebyggande åtgärder. Var vaksam om någon tar en kreditupplysning på dig som du inte känner igen och polisanmäl om du misstänker att du har blivit utsatt för en kapning.

En del av de åtgärder du själv kan vidta i förebyggande syfte:

  • Skydda dina id-handlingar, personnummer och adressuppgifter. Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om. Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling.

  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder. Dina koder och lösenord till exempelvis kort och system, inloggning/signering i internetbanken eller appen (mobilbanken) är personliga och du ska aldrig dela dem med någon. Använd även starka och svåra lösenord för att logga in på sidor där det finns känslig information om dig, till exempel sociala medier. Byt regelbundet lösenordet.

  • Säkra din dator och mobil. De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att ha uppdaterade brandväggar, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst. Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.

  • Använd sunt förnuft när du surfar. Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med "https". Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.

  • Var försiktig med mejl. Öppna eller svara inte på mejl om du inte vet vem avsändaren är. Skicka heller aldrig personliga uppgifter via mejl eller klicka på länkar i mejl. Skriv istället själv in den webbadress som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.

  • Adressändring. Spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress på skatteverket.se.

  • Lås din brevlåda. Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om möjligt se till att ha en låst brevlåda. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon ta hand om den eller lagra/pausa utdelningen. Många myndigheter och företag erbjuder även att skicka post till en digital brevlåda.

  • Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag. Då kan du snabbt upptäcka felaktiga transaktioner. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet eller om du får några oväntade.

  • Riv sönder/makulera papper med personlig information på innan du kastar dem i soporna.

  • Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning. Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.

Detta är generella råd om åtgärder. Förutom att vidta dessa är det viktigt att känna till de vanligaste metoderna vid identitetsbedrägeri så att du snabbt kan upptäcka och agera om du misstänker att du har blivit utsatt.

Om du har drabbats

Skulle din identitet bli kapad och du råkat ut för ett bedrägeri bör du agera så snabbt och kraftfullt som möjligt för att minimera skadan.

  • Kontakta oss på banken. Ring 0771-22 11 22 (val 3) och berätta vad som har hänt.
  • Om du har tjänsten ID-skydd (som ingår i Nyckelkund) kontaktar du ID-jouren. De finns tillgängliga dygnet runt, året om på telefonnummer 08-400 084 90.
  • Gör en polisanmälan.